II Trobada d’escoles i equipaments amb el nom de Marta Mata i Àngels Garriga

Es va celebrar el dissabte 9 de març del 2013. Hi van participar:

• Escola Marta Mata de Salou
  • Escola Marta Mata del Vendrell
  • Escola d’Adults Marta Mata de Reus
  • Escola Àngels Garriga del Vendrell
  • IES Marta Mata de Montornés del Vallès
  • Biblioteca Marta Mata de l’Escola Orlandai de Barcelona
  • Seminari de Biblioteques Escolars Marta Mata, del Baix Penedès

La presidenta de la FAGM, M. Assumpta Baig, va donar la benvinguda als participants, el nombre dels quals ha augmentat en relació a la trobada de fa dos anys, i va explicar a grans trets les activitats de la Fundació Àngels Garriga de Mata.

A continuació, Ramon Coma Dosrius, director de l’IES Marta Mata de Montornés del Vallès, presentà el seu llibre “Educació low cost”, en el qual analitza amb un gran sentit de l’humor, la vida de l’escola i l’entorn.

Resum d’algunes de les seves aportacions:

• No hi ha escola més internacional que l’Escola Pública, que acull nois i noies de molts països.
  • La diversitat d’alumnes a l’escola no és un problema, sinó una oportunitat educativa i solidària.
  • Els mestres som gent de la resistència, de trinxera.
  • El sistema de funcionariat està pensat per disgregar.
  • Els mestres haurien de desterrar la mentalitat de funcionari i els concursos s’haurien de fer per projecte educatiu.
  • Les lleis d’educació no s’haurien de canviar almenys en 25 anys.
  • L’escola ha de tenir projectes singulars per a alumnes a qui els costa concentrar-se.

IITrobada-d'escolesMarta-Mata

Un dels projectes en els quals va participar aquest IES consistia a enviar alumnes a fer estades laborals curtes en diferents empreses. Se’n van beneficiar 2.000 alumnes, dels quals 1.400 han acabat l’ESO. Ha estat un èxit de l’escola pública.

Un altre projecte, amb alumnes de primària d’escoles de Granollers, té com a objectiu un canvi en els hàbits alimentaris, per lluitar contra l’obesitat. Es fan controls periòdics i s’ha arribat a la conclusió que els nois que no han seguit el projecte tenen un 40% més d’obesitat que els que l’han seguit. I els nens que han intervingut en el projecte han sensibilitzat les seves famílies en el tema nutricional.

Un projecte de sostenibilitat va consistir a fer un estudi dels residus que es generen a l’escola. Van fer un informe i el van presentar al Consell Escolar. Al cap d’uns mesos es van aplicar les normes sorgides de l’estudi i les deixalles es van reduir radicalment.

Un altre dels projectes, que porta el nom de Marta Mata, va dirigit a l’estalvi d’energia.

Seria interessant acabar amb la idea, tan habitual, que tot ho ha de fer l’escola. És tota la ciutat que ha de ser educadora, de cara als infants i de cara als adults, perquè hi ha molts pares que estan perduts davant l’educació dels seus fills.

És bàsic que el mestre faci aflorar la iniciativa que tenen els nois, que és molt més alta del que els adults pensen.

Roger Gatnau, de Descoberta, l’empresa que porta des de fa pocs mesos la gestió de la casa de colònies Cal Mata, explicà el projecte d’activitats dirigides als infants i als mestres. Les activitats es consensuen entre la FAGM i Descoberta, i una de les característiques és que havent passat per aquesta casa, petits i grans coneixen una mica millor la Marta Mata.

L’Escola Marta Mata del Vendrell, amb la directora de l’escola, la cap d’estudis i una mare de l’AMPA explicà què és i com funciona una Comunitat d’Aprenentatge.

El treball en Comunitats d’Aprenentatge fa que infants, mestres, pares i altres persones intervinguin en l’educació dels nois i les noies. A la classe es fan grups interactius per matèries amb 6 o 7 infants en cada grup, que canvien al cap d’una estona, per potenciar la cooperació.

La comunitat educativa organitza activitats per a nens i grans:

• Jocs tradicionals al pati
  • Excursió amb bicicletes
  • Hort de l’escola

A l’escola miren de fer realitat els somnis de cada persona de la millor manera possible.

De la Biblioteca Marta Mata de l’Escola Orlandai, intervé la mestra que en té cura, Mariona Trabal. Dedica 5 hores diàries –i moltes més voluntàriament- a aquesta feina.

La Marta Mata va ser la primera bibliotecària d’aquesta escola quan es va fundar -llavors era l’Escola Talitha- i és per això que li han posat el seu nom a la biblioteca.

L’escola està situada en una zona amb famílies d’un nivell cultural alt que, en general, col·laboren en tot.

L’escola ha creat blogs per a cada nivell i algunes matèries.

La biblioteca té el seu blog, bibliotecaorlandai.blogspot.com, que ha creat i manté la Mariona Trabal. Hi introdueix tot allò que creu que pot ajudar els alumnes de l’escola, els pares, els mestres i altres persones d’arreu a participar-hi i a comunicar-se. A més, ofereix suport als escolars i propicia la participació de tothom que hi estigui interessat. És una eina de comunicació entre l’escola, la família… i més enllà.

Algunes de les actuacions de la biblioteca a través del blog, són:

• Recomanar llibres als alumnes i als ex alumnes adolescents
  • Parlar de cinema, teatre, exposicions, fires i activitats relacionades amb llibres
  • Seguir la premsa, en tot allò relacionat amb la lectura

Hi ha un grau elevat de participació i de respostes i això fa pensar que és útil. Per aconseguir seguiment, cal actualitzar el blog constantment.

En els 4 anys d’existència del blog hi ha hagut 40.000 entrades. El blog té, setmanalment, entre 70 i 80 entrades.

A la biblioteca s’hi organitza també cada quinze dies una exposició temàtica diferent.

M. Assumpta Baig, presidenta de la FAGM, clou la Trobada, convida els participants a fer una passejada per les instal·lacions de la casa i emplaça tothom a retrobar-se novament d’aquí a dos anys per continuar intercanviant experiències.