Àngels Garriga

llibres per a infants

St. Vicenç de Calders 1898
Barcelona, 1967

Àngels Garriga nasqué a Sant Vicenç de Calders l’any 1898, filla d’Antoni Garriga i Torrents i de Marta Martín Artigas. Casada amb Josep Mata i Virgili, hereu de Cal Mata de Saifores, tingué quatre fills, Josep, Marta, Maria i Eulàlia. Josep Mata i Virgili morí en accident de treball l’any 1934, a Madrid.

Formada als Estudis Normals de la Mancomunitat de Catalunya (1920-23), va ser mestra municipal de Barcelona de 1923 a 1931, al Grup Escolar Baixeras, i mestra nacional del Patronat Escolar de l’Ajuntament de Barcelona al Grup Escolar Pere Vila, des de 1931. Extingit aquest organisme el 1939, i separada del seu lloc de treball al llavors anomenat “Grupo Escolar Pedro Vila”, treballà a la “Escuela Unitaria de Niñas” de Gran Via, fins a 1945, any en què quedà paralítica.

Jubilada per malaltia, visqué de 1946 a 1965, amb la seva filla Marta, a la casa pairal heretada del seu marit, Josep Mata i Virgili, de Saifores. Allí va escriure, entre altres, el primer llibre d’aprenentatge de lectura en català després de la guerra, Beceroles (1965), Estels (1967) llibre de lectura escolar on es recull la seva experiència de mestra als G. E. Baixeras i Pere Vila, i Un rètol per a Curtó, on es narra la història de les activitats del infants de Saifores (Curtó al llibre), orientades per la seva filla Marta i inspirades per Àngels Garriga. A partir de la fundació de l’Escola de Mestres Rosa Sensat, Àngels Garriga visqué a Saifores durant els períodes de vacances, i a Tarragona amb el seu fill Josep, o a Barcelona, amb la filla Marta, a Rosa Sensat, on morí l’any 1967.

Una generació que ha fet escola i història

La generació de mestres contemporanis d’Àngels Garriga, formada per unes poques promocions en les primeres dècades del segle XX, és la generació que fa l’Escola Catalana. La formen mestres més coneguts per la seva obra de fundació o direcció, com Manuel Ainaud, Josep Estalella, Angeleta Ferrer, Alexandre Galí, Eladi Homs, Artur Martorell, Rosa Sensat, Pau Vila; altres que podem conèixer gràcies als seus escrits, com Anicet Villar, la mateixa Àngels Garriga, Anna Rubiés, i molts el nom dels quals no coneixem, però que, treballant en aquelles primeres dècades, van fer realitat el primer model d’Escola Catalana als anys trenta, i que per això cal reconèixer com a generació.

Abans d’ells no existia el model d’Escola Catalana. Però quan ells van arribar a la maduresa professional, van fer aquella escola amb les seves mans, la van crear. És cert que un conjunt d’actuacions i de circumstàncies en el país havia afavorit l’Escola Catalana des de fora, però a dins de les aules, fent escola, i fent sortir l’escola al carrer i a la ciutat, van ser ells els alquimistes del canvi de l’Escola Espanyola tradicional, que tenien, a la nova Escola Catalana.

Llibres que va escriure

L’entremaliada del ramat
Il·lustracions: Maria Rius
Barcelona: La Galera, 1964 (La Galera d’or)